Projectbeschrijving In een bedrijfspand in 's-Hertogenbosch gaan diverse kunstenaars elk een kamer (voormalig kantoor) inrichten met beelden en installaties. De kunstenaars verzamelen diverse voorwerpen en recyclemateriaal. Dit instant materiaal wordt verwerkt tot nieuwe geassembleerde objecten, collages en installaties. In een Artist in Residence concept gaan deze kunstenaars werken aan een dynamisch project. In het pand gaat men zijn werk realiseren. De bedoeling is dat er voor deze periode een art community ontstaat. Kunstenaars ontvangen zelf mensen bij hun werk en tijdens hun werkperiode wanneer ze maar willen. Sommige deelnemers blijven tot aan het einde van de projectperiode bouwen aan hun installaties. Er zullen enkele gesprekken met deelnemende kunstenaars plaatsvinden. Samenwerking De interactieve installaties realiseren is een reden om met de kunstenaars te praten over een mogelijke samenwerking. We vinden elkaar op het terrein van assemblage, collage en installatie en hebben besloten een samenwerking aan te gaan in dit project. Doel is het ontwikkelen van samenwerking op verschillende niveaus met kunstenaars en andere partners. Daarnaast willen we elkaar versterken op het gebied van assemblage, collage en installatie. Kunstenaars die op dat gebied bezig zijn en/of met performances horen thuis bij Artots: Art On The Spot. Een dynamisch werk dat zich laat ervaren als interdisciplinair. Installaties die doen denken aan een performance, werken waarbij je de indruk krijgt dat er een performance heeft plaatsgehad of nog plaats gaat vinden. Het idee is om het hele jaar ruimtes te vullen met een assemblage, collage en installatie. Dit sluit goed aan bij de visie van Artots waarin actie en dynamiek hoog in het vaandel staan. De bezoeker wordt onderdeel van de totale ervaring. Art on the Spot, kunst in de spotligth/kunst op een bepaalde plek zetten. Dit is waarom wij kunstenaars vragen om site-specific installaties op verschillende plekken te maken. Het werk ontwikkelt zich tijdens de periode van maken en exposeren. De keuze voor het maken van site-specific werk komt voort uit onze onderzoeken naar andere vormen van tentoonstellen en presenteren van kunst. Het werken op en met een locatie vraagt van de kunstenaars een intensieve en reflecterende manier van kijken. Binnen een korte tijdspanne worden er keuzes gemaakt en wordt er gereageerd op de plek. De meeste kunstwerken zijn tijdelijk, alleen het beeldmateriaal van het proces blijft over. Het proces zal zich blijven ontwikkelen in volgende projecten. Het samenwerkingsverband met deze kunstenaars is voor hen interessant omdat Artots hen de mogelijkheid biedt om voor een nieuwe ruimte werk te ontwikkelen en zo ons concept van het werken op locatie verder door te voeren. Zo leveren wij een bijdrage aan het Nieuwe situationisme, door het bij elkaar brengen van dingen die geen bubbels zijn. Maar assemblage, collage en installatie met degelijke waarde. Waardes die gezien mogen worden als bouwstenen voor culturele en sociale cohesie. Arte Povera Het begrip een richting van de moderne kunst die teruggaat naar eenvoudige en minimale grondvormen en die voor een deel overgangen vertonen naar de concept art of land art. Arte-povera is een beeldende kunstvorm met waardeloze goedkope materialen die nieuwe identiteit krijgen door de eigen bewerking van de kunstenaar. De term arte povera verwijst naar de materialen die kunstenaars in hun installaties, assemblages en performances gebruikten. Situationisme Een radicale beweging, ontstaan in 1957 in Europa, die zich de omverwerping van het establishment ten doel stelde. De Situationisten hadden niet één uniforme stijl, maar deelden wel bepaalde opvattingen, zoals de overtuiging dat het kapitalisme kijkers had veranderd in passieve consumenten van mediabeelden. Om deze tendens tegen te gaan namen ze hun toevlucht tot drastische methoden om de mensen te dwingen op een nieuwe manier naar kunst te kijken. Ze streefden naar een kunst die de oude ideeën omtrent auteursschap omver zou werpen en de gevestigde kunstinstellingen ter discussie zou stellen. Hun ideeën werden voornamelijk verspreid middels de geschriften van Guy Debord. De Situationisten, die zich vooral tijdens de algehele revolte van 1968 in Frankrijk roerden, wisten veel kunstenaars ertoe te brengen zich in hun werk te richten op de relatie tussen politiek, ideologie, kunst en maatschappelijke verandering. Vertegenwoordigers: Burgin, Jorn, Kruger Nieuwe Situationisme Is een idee om mee te liften met de tijd. Niet om wat wij gaan doen maar door gebruik te maken van de nieuwe kansen die ontstaan dankzij / ondanks de financiële crisis. Want hierdoor gaan de mensen iets anders zoeken en dicht bij huis kijken. Kunstenaars/kunst zullen een grote rol gaan spelen in het 'vermaken' en het geruststellen van mensen die door alle financiële problemen zijn gaan inzien dat geld niet alles is. De kunstenaars zullen gaan voorzien in de behoefte om dicht bij huis 'vermaakt' te worden. Nieuwe Situationisme zal ook brandstof krijgen van Obama’s 'hoop' tijdperk. Dit gaat vleugels geven aan de kunst en de kunstenaars in het tweede decennium van deze eeuw. In de sociale cognitieve bagage van de kunstenaars zit de kracht die de sociale cohesie gaat 'triggeren' in de post financiële/economische bubbels tijd. Nieuw Situationisme zal aandacht geven aan duurzaamheid en diversiteit. Er komt een periode waarin tijdmanagement steeds belangrijker wordt. Mensen gaan meer tijd nemen/hebben voor elkaar. Men gaat meer zien van wat naast hen is. Men gaat meer aandacht aan de omgeving schenken. ......Assemblage, collage en installatie worden herontdekt omdat wij alles bij elkaar zullen brengen om tot resultaat te komen. Wij gaan stimuleren om te herontdekken wat je al hebt want wij hebben veel dat met nieuwe inzichten zichtbaar gemaakt moet worden. Isidoor W. Wens projectcoördinator ArtotsProjectbeschrijving In een bedrijfspand in 's-Hertogenbosch gaan diverse kunstenaars elk een kamer (voormalig kantoor) inrichten met beelden en installaties. De kunstenaars verzamelen diverse voorwerpen en recyclemateriaal. Dit instant materiaal wordt verwerkt tot nieuwe geassembleerde objecten, collages en installaties. In een Artist in Residence concept gaan deze kunstenaars werken aan een dynamisch project. In het pand gaat men zijn werk realiseren. De bedoeling is dat er voor deze periode een art community ontstaat. Kunstenaars ontvangen zelf mensen bij hun werk en tijdens hun werkperiode wanneer ze maar willen. Sommige deelnemers blijven tot aan het einde van de projectperiode bouwen aan hun installaties. Er zullen enkele gesprekken met deelnemende kunstenaars plaatsvinden. Samenwerking De interactieve installaties realiseren is een reden om met de kunstenaars te praten over een mogelijke samenwerking. We vinden elkaar op het terrein van assemblage, collage en installatie en hebben besloten een samenwerking aan te gaan in dit project. Doel is het ontwikkelen van samenwerking op verschillende niveaus met kunstenaars en andere partners. Daarnaast willen we elkaar versterken op het gebied van assemblage, collage en installatie. Kunstenaars die op dat gebied bezig zijn en/of met performances horen thuis bij Artots: Art On The Spot. Een dynamisch werk dat zich laat ervaren als interdisciplinair. Installaties die doen denken aan een performance, werken waarbij je de indruk krijgt dat er een performance heeft plaatsgehad of nog plaats gaat vinden. Het idee is om het hele jaar ruimtes te vullen met een assemblage, collage en installatie. Dit sluit goed aan bij de visie van Artots waarin actie en dynamiek hoog in het vaandel staan. De bezoeker wordt onderdeel van de totale ervaring. Art on the Spot, kunst in de spotligth/kunst op een bepaalde plek zetten. Dit is waarom wij kunstenaars vragen om site-specific installaties op verschillende plekken te maken. Het werk ontwikkelt zich tijdens de periode van maken en exposeren. De keuze voor het maken van site-specific werk komt voort uit onze onderzoeken naar andere vormen van tentoonstellen en presenteren van kunst. Het werken op en met een locatie vraagt van de kunstenaars een intensieve en reflecterende manier van kijken. Binnen een korte tijdspanne worden er keuzes gemaakt en wordt er gereageerd op de plek. De meeste kunstwerken zijn tijdelijk, alleen het beeldmateriaal van het proces blijft over. Het proces zal zich blijven ontwikkelen in volgende projecten. Het samenwerkingsverband met deze kunstenaars is voor hen interessant omdat Artots hen de mogelijkheid biedt om voor een nieuwe ruimte werk te ontwikkelen en zo ons concept van het werken op locatie verder door te voeren. Zo leveren wij een bijdrage aan het Nieuwe situationisme, door het bij elkaar brengen van dingen die geen bubbels zijn. Maar assemblage, collage en installatie met degelijke waarde. Waardes die gezien mogen worden als bouwstenen voor culturele en sociale cohesie. Arte Povera Het begrip een richting van de moderne kunst die teruggaat naar eenvoudige en minimale grondvormen en die voor een deel overgangen vertonen naar de concept art of land art. Arte-povera is een beeldende kunstvorm met waardeloze goedkope materialen die nieuwe identiteit krijgen door de eigen bewerking van de kunstenaar. De term arte povera verwijst naar de materialen die kunstenaars in hun installaties, assemblages en performances gebruikten. Situationisme Een radicale beweging, ontstaan in 1957 in Europa, die zich de omverwerping van het establishment ten doel stelde. De Situationisten hadden niet één uniforme stijl, maar deelden wel bepaalde opvattingen, zoals de overtuiging dat het kapitalisme kijkers had veranderd in passieve consumenten van mediabeelden. Om deze tendens tegen te gaan namen ze hun toevlucht tot drastische methoden om de mensen te dwingen op een nieuwe manier naar kunst te kijken. Ze streefden naar een kunst die de oude ideeën omtrent auteursschap omver zou werpen en de gevestigde kunstinstellingen ter discussie zou stellen. Hun ideeën werden voornamelijk verspreid middels de geschriften van Guy Debord. De Situationisten, die zich vooral tijdens de algehele revolte van 1968 in Frankrijk roerden, wisten veel kunstenaars ertoe te brengen zich in hun werk te richten op de relatie tussen politiek, ideologie, kunst en maatschappelijke verandering. Vertegenwoordigers: Burgin, Jorn, Kruger Nieuwe Situationisme Is een idee om mee te liften met de tijd. Niet om wat wij gaan doen maar door gebruik te maken van de nieuwe kansen die ontstaan dankzij / ondanks de financiële crisis. Want hierdoor gaan de mensen iets anders zoeken en dicht bij huis kijken. Kunstenaars/kunst zullen een grote rol gaan spelen in het 'vermaken' en het geruststellen van mensen die door alle financiële problemen zijn gaan inzien dat geld niet alles is. De kunstenaars zullen gaan voorzien in de behoefte om dicht bij huis 'vermaakt' te worden. Nieuwe Situationisme zal ook brandstof krijgen van Obama’s 'hoop' tijdperk. Dit gaat vleugels geven aan de kunst en de kunstenaars in het tweede decennium van deze eeuw. In de sociale cognitieve bagage van de kunstenaars zit de kracht die de sociale cohesie gaat 'triggeren' in de post financiële/economische bubbels tijd. Nieuw Situationisme zal aandacht geven aan duurzaamheid en diversiteit. Er komt een periode waarin tijdmanagement steeds belangrijker wordt. Mensen gaan meer tijd nemen/hebben voor elkaar. Men gaat meer zien van wat naast hen is. Men gaat meer aandacht aan de omgeving schenken. ......Assemblage, collage en installatie worden herontdekt omdat wij alles bij elkaar zullen brengen om tot resultaat te komen. Wij gaan stimuleren om te herontdekken wat je al hebt want wij hebben veel dat met nieuwe inzichten zichtbaar gemaakt moet worden. Isidoor W. WensProjectbeschrijving In een bedrijfspand in 's-Hertogenbosch gaan diverse kunstenaars elk een kamer (voormalig kantoor) inrichten met beelden en installaties. De kunstenaars verzamelen diverse voorwerpen en recyclemateriaal. Dit instant materiaal wordt verwerkt tot nieuwe geassembleerde objecten, collages en installaties. In een Artist in Residence concept gaan deze kunstenaars werken aan een dynamisch project. In het pand gaat men zijn werk realiseren. De bedoeling is dat er voor deze periode een art community ontstaat. Kunstenaars ontvangen zelf mensen bij hun werk en tijdens hun werkperiode wanneer ze maar willen. Sommige deelnemers blijven tot aan het einde van de projectperiode bouwen aan hun installaties. Er zullen enkele gesprekken met deelnemende kunstenaars plaatsvinden. Samenwerking De interactieve installaties realiseren is een reden om met de kunstenaars te praten over een mogelijke samenwerking. We vinden elkaar op het terrein van assemblage, collage en installatie en hebben besloten een samenwerking aan te gaan in dit project. Doel is het ontwikkelen van samenwerking op verschillende niveaus met kunstenaars en andere partners. Daarnaast willen we elkaar versterken op het gebied van assemblage, collage en installatie. Kunstenaars die op dat gebied bezig zijn en/of met performances horen thuis bij Artots: Art On The Spot. Een dynamisch werk dat zich laat ervaren als interdisciplinair. Installaties die doen denken aan een performance, werken waarbij je de indruk krijgt dat er een performance heeft plaatsgehad of nog plaats gaat vinden. Het idee is om het hele jaar ruimtes te vullen met een assemblage, collage en installatie. Dit sluit goed aan bij de visie van Artots waarin actie en dynamiek hoog in het vaandel staan. De bezoeker wordt onderdeel van de totale ervaring. Art on the Spot, kunst in de spotligth/kunst op een bepaalde plek zetten. Dit is waarom wij kunstenaars vragen om site-specific installaties op verschillende plekken te maken. Het werk ontwikkelt zich tijdens de periode van maken en exposeren. De keuze voor het maken van site-specific werk komt voort uit onze onderzoeken naar andere vormen van tentoonstellen en presenteren van kunst. Het werken op en met een locatie vraagt van de kunstenaars een intensieve en reflecterende manier van kijken. Binnen een korte tijdspanne worden er keuzes gemaakt en wordt er gereageerd op de plek. De meeste kunstwerken zijn tijdelijk, alleen het beeldmateriaal van het proces blijft over. Het proces zal zich blijven ontwikkelen in volgende projecten. Het samenwerkingsverband met deze kunstenaars is voor hen interessant omdat Artots hen de mogelijkheid biedt om voor een nieuwe ruimte werk te ontwikkelen en zo ons concept van het werken op locatie verder door te voeren. Zo leveren wij een bijdrage aan het Nieuwe situationisme, door het bij elkaar brengen van dingen die geen bubbels zijn. Maar assemblage, collage en installatie met degelijke waarde. Waardes die gezien mogen worden als bouwstenen voor culturele en sociale cohesie. Arte Povera Het begrip een richting van de moderne kunst die teruggaat naar eenvoudige en minimale grondvormen en die voor een deel overgangen vertonen naar de concept art of land art. Arte-povera is een beeldende kunstvorm met waardeloze goedkope materialen die nieuwe identiteit krijgen door de eigen bewerking van de kunstenaar. De term arte povera verwijst naar de materialen die kunstenaars in hun installaties, assemblages en performances gebruikten. Situationisme Een radicale beweging, ontstaan in 1957 in Europa, die zich de omverwerping van het establishment ten doel stelde. De Situationisten hadden niet één uniforme stijl, maar deelden wel bepaalde opvattingen, zoals de overtuiging dat het kapitalisme kijkers had veranderd in passieve consumenten van mediabeelden. Om deze tendens tegen te gaan namen ze hun toevlucht tot drastische methoden om de mensen te dwingen op een nieuwe manier naar kunst te kijken. Ze streefden naar een kunst die de oude ideeën omtrent auteursschap omver zou werpen en de gevestigde kunstinstellingen ter discussie zou stellen. Hun ideeën werden voornamelijk verspreid middels de geschriften van Guy Debord. De Situationisten, die zich vooral tijdens de algehele revolte van 1968 in Frankrijk roerden, wisten veel kunstenaars ertoe te brengen zich in hun werk te richten op de relatie tussen politiek, ideologie, kunst en maatschappelijke verandering. Vertegenwoordigers: Burgin, Jorn, Kruger Nieuwe Situationisme Is een idee om mee te liften met de tijd. Niet om wat wij gaan doen maar door gebruik te maken van de nieuwe kansen die ontstaan dankzij / ondanks de financiële crisis. Want hierdoor gaan de mensen iets anders zoeken en dicht bij huis kijken. Kunstenaars/kunst zullen een grote rol gaan spelen in het 'vermaken' en het geruststellen van mensen die door alle financiële problemen zijn gaan inzien dat geld niet alles is. De kunstenaars zullen gaan voorzien in de behoefte om dicht bij huis 'vermaakt' te worden. Nieuwe Situationisme zal ook brandstof krijgen van Obama’s 'hoop' tijdperk. Dit gaat vleugels geven aan de kunst en de kunstenaars in het tweede decennium van deze eeuw. In de sociale cognitieve bagage van de kunstenaars zit de kracht die de sociale cohesie gaat 'triggeren' in de post financiële/economische bubbels tijd. Nieuw Situationisme zal aandacht geven aan duurzaamheid en diversiteit. Er komt een periode waarin tijdmanagement steeds belangrijker wordt. Mensen gaan meer tijd nemen/hebben voor elkaar. Men gaat meer zien van wat naast hen is. Men gaat meer aandacht aan de omgeving schenken. ......Assemblage, collage en installatie worden herontdekt omdat wij alles bij elkaar zullen brengen om tot resultaat te komen. Wij gaan stimuleren om te herontdekken wat je al hebt want wij hebben veel dat met nieuwe inzichten zichtbaar gemaakt moet worden. Isidoor W. Wens

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

sponsored by ARTTRUST